Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.08.2010 00:22 - АЛБРЕХТ ДЮРЕР - "Майсторските гравюри"
Автор: sphinx Категория: Изкуство   
Прочетен: 14083 Коментари: 21 Гласове:
23


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Преди време ми беше зададен въпрос, защо съм завладян толкова силно от магията на изобразителното изкуство. Не можах да отговоря веднага, но по-късно се замислих и връщайки събитията назад, си спомних, как започна всичко. Бях в онази дива юношеска възраст, когато покрай безбройните лудории, поглъщах безразборно всяка интересна книга, която ми попадаше. Така, един ден случайно открих старо, луксозно немско списание за изобразително изкуство. Разгръщайки страница след станица като хипнотизиран, омаян от приказно красивите репродукции, видях една гравюра, която направо спря дъха ми - "Рицарят, смъртта и дяволът" на Албрехт Дюрер. Бях толкова завладян от изображението, че не смеех да отместя поглед, съзерцавайки я с часове. След това, при всеки удобен случай, взимах с благоговение списанието, разтварях го на страницата с гравюрата и околният свят изчезваше на мига. Тази невероятна творба на великия художник завладя до такава степен съзнанието ми, че започнах да търся настойчиво албуми и литература, благодарение на които потъвах все повече във вълшебния свят на изобразителното изкуство. Така започна всичко и продължава с неотслабваща сила до сега. Прекланям се пред великите майстори и съзерцавам с наслада великолепните им творби. Харесвам много художници, но верен на първата си любов, Дюрер си остава най-любимият ми художник! Затова посвещавам този постинг на него и на прочутите му "Майсторски гравюри", една от които е "Рицарят, смъртта и дяволът".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Изучавайки произведения на италианските майстори, Дюрер успял да преодолее влиянието на късноготическото изкуство и в периода 1513-1514 г. създал три произведения, отбелязващи своеобразен връх в творчеството му. Това са трите "Майсторски гравюри" върху мед - знаменитите "Рицарят, Смъртта и Дяволът" (1513), "Свети Йероним" (1514) и "Меланхолия" (1514). Това, което ги обединява е съвършената, безпределна виртуозност на щриха, пълното подчиняване на материала и инструментите в ръцете на художника, необикновеното, невиждано преди даже и при Дюрер богатство на светлосенките, сложността и свободата на ритъма. Изглежда така, сякаш изкуството на гравюрата достига в тези творби предела на възможностите си и даже прекрачва тези граници. Има и още нещо, което обединява тези творби. Сюжетите им са взети от житията и алегориите и по своята същност са нереални и фантастични. Но Дюрер успява майсторски да съчетае фантастичното с убедителната правдоподобност на детайлите. Сюжетно, тези гравюри не са свързани помежду си, но са обединени от обща тема - и трите изобразяват по различен начин достойнствата на човешкия разум. Чрез традиционни сюжети, изпълнени с множество символи, Дюрер обобщил представата на хуманистите от това време за различните страни на духовната деятелност на човека. Художественият език на твореца, използван при гравюрите върху мед е безкрайно изтънчен и разнообразен. Изумително е движението на ръката, гравираща изображение със силни и резки или пък с тънки, едва забележими докосвания на резеца до металната повърхност. Може би най-подходящо е сравнението с ръцете на пианист. Но докато пианистът чува това, което свири, Дюрер можел само да си представя, в какво ще се превърне движението на ръката му върху бъдешия отпечатък. Той прилагал с невероятно майсторство успоредни и кръстосани щрихи, както и пунктир. Благодарение на използваната техника "суха игла", той успял да постигне поразителна прозрачност на сенките, богати вариации на полутоновете и усещане за потрепваща светлина. Горе-долу по това време (1515-1518 г.) се отнасят и опитите му с току-що възникналата техника на офорта.

РИЦАРЯТ, СМЪРТТА И ДЯВОЛЪТ (1513)
В тази творба Дюрер разкрива схващанията си за дълг и морал, както и за напрегнатите взаимоотношения на човека с околната среда.

image
Пътят на обкования в тежка броня конник гъмжи от опасности. От сумрачните дебри на гората върху него се спускат призраци - отвратителният дявол със свинска зурла, носещ алебарда и смъртта с пясъчен часовник в ръка, напомнящ за преходността на всичко земно, за опасностите и съблазните на живота. Без да им обръща внимание, рицарят следва решително и съсредоточено избрания път. Суровият му облик,излъчващ силна воля е озарен от светлината на разума, от нравствената човешка красота и от вярност към дълга, противопоставящи се мъжествено на опасности и изкушения. Някои тълкуватели стигат до там в предположенията си, твърдейки, че прототип на "Рицаря" е доминиканският реформатор Джироламо Савонарола, изгорен на клада, точно по време на първото посещение на художника в Италия. И понеже доминиканците били наричани "Кучетата на Бога", смятали, че кучето, съпровождащо конника намеква точно това. А пък гущерът под краката на коня, символизиращ средновековната представа за огън, намеквал за кладата. Други свързват тази гравюра с мисълта на Еразъм Ротердамски, че хората не бива да се отклоняват от пътя на истината, независимо от призраците, които се появяват пред тях. Всред тълкувателите битува също и предположението, че "Рицарят" е своеобразен автопортрет на Дюрер, който не отразява външността на художника, а състоянието на духа му в онези трудни, преломни години.

СВЕТИ ЙЕРОНИМ (1514)
В гравюрата "Свети Йероним", Дюрер разкрива образа на хуманиста, посветил себе си на разкриването на висшите истини.

image
Тук, в интерпретацията на образа на учения съществена роля е отредена на интериора, претворен от художника в емоционално-поетична среда. Фигурата на Свети Йероним, задълбочен в превода на Библията и други свещени книги е център на композиционните линии, подчиняващи на себе си множеството ежедневни детайли на интериора, защитаващи учения от вълненията и суетата на света. Клията на светеца не е мрачно убежище на аскет, а скромна и много приветлива стая от обикновен дом. Нахлуващите през прозореца слънчеви лъчи я изпълват и неуловимата игра на светлините и сенките придават живот на пространството, създавайки впечатление за уют. Устойчивите хоризонтални линии на композицията подчертават усещането за покой - цари тишина. Образът на Свети Йероним изразява ясната човешка мисъл.

МЕЛАНХОЛИЯ (1514)
Замисъла на гравюрата "Меланхолия" не е разкрит напълно до сега, но образът на могъщата крилата жена впечатлява всеки със своята значимост и психологическа дълбочина.

image
Изграден от множество смислови отенъци, сложни символи и намеци, той събужда тревожни размисли и асоциации. В сумрачния, студен небосвод над залива, озарен от фосфорициращата светлина на комета и дъга, лети прилеп - предвестник на здрача и самотата, което засилва трагичността на образа. В тази творба, зад дълбоката замисленост на Меланхолията се крие напрегната творческа мисъл, проникваща дръзновено в тайните на Природата. Тук, Меланхолията въплъщава образа на гения, на висшето същество, надарено с интелект и владеещо всички достижения на човешката мисъл от това време, стремящо се да проникне в тайните на Вселената, но едновременно с това - раздирано от съмнения, тревога, разочарования и тъга, съпровождащи творческите търсения. Фигурата на жената е масивна, ръцете - силни, чертите на лицето - правилни. Тя е опряла украсената си с венец глава на лявата ръка. Погледът й е устремен в далечината. Такъв е погледът на човек, който гледа заобикалящия го свят, но не забелязва нищо, защото всъщност гледа навътре в себе си. Позата на жената изразява умора и може би тази гравюра олицетворява само определено душевно състояние. Не бива обаче да се избързва с отговора, защото гравюрата е необикновено сложна за тълкуване. Над главата на жената се вижда уред за измерване на времето - комбиниран пясъчен и слънчев часовник.  До него - камбана. При Дюрер, пясъчният часовник и камбаната означават винаги: "Помни за смъртта". Жената е обградена от различни предмети. Предназначението на някои от тях е понятно, а на другите - загадъчно. Загадъчен е и необикновено сложният "Магически квадрат", разположен над женската фигура, в който сборът на числата в хоризонталните, вертикалните редове и по диагоналите е "34".

image
Това обаче не е всичко! Сборът на числата, разположени в четирите ъглови клетки на квадрата също е "34". Сборът на числата, разположени в четирите ъглови групи, съставени от четири клетки (2х2), както и в централните 4 клетки, също е "34". И сборът на числата, разположени в двете централни клетки на първия и последния ред е "34". Сборът на числата, разположени в двете централни клетки на първата и последната колкона, също е "34". Ако продължим да изследваме този великолепен "Магически квадрат", ще открием още много съчетания на групи клетки (2х2), в които сборът на числата е "34". Но сякаш това не било достатъчно и Дюрер успял да вгради в централните клетки на последния ред годината - 1514, в която създал тази невероятна гравюра! Освен изброеното до тук, в обкръжението на жената се виждат също уреди и инструменти за измерване - тя държи разсеяно пергел, линийката е захвърлена в краката й. Пергелът и линийката са атрибути на Геометрията - първото от "божествените" изкуства на Ренесанса. Те символизират също надеждите на Дюрер, че посредством измервания и изчисления може би ще успее да разкрие тайните на красотата. 
Според думите на Вазари, "Меланхолията" принадлежи към онези значими художествени произведения, хвърлящи в изумление целия свят!


По материали от Интернет





Гласувай:
23
0



1. tili - Блестящо!
11.08.2010 00:52
Благодаря за този постинг! Нивото му е достойно за обекта на посвещението, а музиката към клипа е небесна !!!
Оставям на други да разтълкуват значението на "7" - редуцирано 34 :)
цитирай
2. sphinx - 1. tili
11.08.2010 00:59
tili написа:
Блестящо! Благодаря за този постинг! Нивото му е достойно за обекта на посвещението, а музиката към клипа е небесна !!!
Оставям на други да разтълкуват значението на "7" - редуцирано 34 :)


Благодаря, tili! Високо ценя мнението ти!
А колкото до значението на "7" - редуцирано 34, в "Меланхолия" има достатъчно много заложени предизвикателства! :)
цитирай
3. monaliza121 - Написал си всичко достатъчно обстойно...
11.08.2010 02:33
Няма нужда от допълнения. Ще добавя само, че Дюрер е един от първите използвали техниката "суха игла".
Утре ще прегледам пак, че вече е много късно. Намерих неща, които съм пропуснала. Хубав постинг!
цитирай
4. sphinx - 3. monaliza121
11.08.2010 03:31
monaliza121 написа:
Написал си всичко достатъчно обстойно... Няма нужда от допълнения. Ще добавя само, че Дюрер е един от първите използвали техниката "суха игла".
Утре ще прегледам пак, че вече е много късно. Намерих неща, които съм пропуснала. Хубав постинг!


Благодаря, monaliza121!
Напълно права си, допълвайки, че Дюрер, заедно с Антонио Полаюло и Лукас Кранах са едни от първите, използвали "суха игла". Той е един от първите, използвали и техниката на офорта.
цитирай
5. scarlety - Впечатлена съм
11.08.2010 08:30
от видяното и прочетеното! Много подробно и интересно!
Поздравления!
цитирай
6. tera - И аз го харесвам :)
11.08.2010 08:46
Бях в къщата му в Нюрнберг, там имаше на третия етаж великолепна сбирка от негови гравюри. Между другото най-много негови платна има в Мюнхен, така пишеше на една карта в музея. Но в Мюнхен се оказахме в понеделник и галерията не работеше. Иначе негови оригинали съм виждала в Париж и Лондон.

Даже на неговата преса си направих собственоръчно литография! :)) С помощта на персонала, разбира се, има там такава атракция. Ще взема да я снимам и да й кача снимката - все пак това общо дело между мен и Дюрер! :)))
Сега видях, че си писал за "сухата игла" - и нея съм я снимала, има я в музея.

цитирай
7. sphinx - 5. scarlety
11.08.2010 14:59
scarlety написа:
Впечатлена съм от видяното и прочетеното! Много подробно и интересно!
Поздравления!


Благодаря за поздравленията!
Радвам се, че ти е било интересно! :)
цитирай
8. sphinx - 6. tera
11.08.2010 15:04
tera написа:
И аз го харесвам :) Бях в къщата му в Нюрнберг, там имаше на третия етаж великолепна сбирка от негови гравюри. Между другото най-много негови платна има в Мюнхен, така пишеше на една карта в музея. Но в Мюнхен се оказахме в понеделник и галерията не работеше. Иначе негови оригинали съм виждала в Париж и Лондон.

Даже на неговата преса си направих собственоръчно литография! :)) С помощта на персонала, разбира се, има там такава атракция. Ще взема да я снимам и да й кача снимката - все пак това общо дело между мен и Дюрер! :)))
Сега видях, че си писал за "сухата игла" - и нея съм я снимала, има я в музея.


Еее, появи се най-после! :)
Благородно ти завиждам за преживяното в Нюрнберг! Ама, ще взема и аз да се размърдам и да отскоча до там, че не е редно, щом толкова го харесвам, да се докосвам до творчеството му само чрез репродукции!!! :)
цитирай
9. eien - Аз също няма да забравя никога първата немска книга с репродукции от моя преподавател Холм
12.08.2010 05:15
като подготве в немската гимназия в София. С нея спях, учех, хранех се и...мечтаех. И мечтите ми....придобиваха реалнст година след година...
Колко се радвам на постингите Ви!
Бог с Вас!
цитирай
10. sphinx - 9. eien
12.08.2010 06:24
eien написа:
Аз също няма да забравя никога първата немска книга с репродукции от моя преподавател Холм като подготве в немската гимназия в София. С нея спях, учех, хранех се и...мечтаех. И мечтите ми....придобиваха реалнст година след година...
Колко се радвам на постингите Ви!
Бог с Вас!


Благодаря, eien!
Мисля си, колко важни са първите стъпки! Сбъднати мечти..., нима има нещо по-хубаво?!
И аз се радвам на Вашите постинги - светъл прозорец към един непознат, но много привлекателен свят!!!
цитирай
11. kaprizna - Дълго те нямаше, приятелю!
13.08.2010 20:51
Добре дошъл!
Поздравления за постинга!
цитирай
12. sphinx - 11. kaprizna
14.08.2010 00:38
kaprizna написа:
Дълго те нямаше, приятелю! Добре дошъл!
Поздравления за постинга!


Благодаря за топлото посрещане, kaprizna!
Чудесно е да се завърнеш всред добри приятели! :)
цитирай
13. helios - Благодаря за чудесния постинг!
14.08.2010 23:43
Поздрави!:)
цитирай
14. sphinx - 13. helios
15.08.2010 00:08
helios написа:
Благодаря за чудесния постинг! Поздрави!:)


Благодаря за добрите думи, helios!
Радвам се, че си тук! :)
цитирай
15. sestra - ПОдобно е било и моето посвещение в изкуството -
15.08.2010 21:24
:Меланхолията" влезе в очите ми и така си остана до днес. Страшно хубав избор на тема и страшно добро описание на творбите, благодаря отново, Сфинкс! А за 7 - редуцираното 34, това е числото на самотното посвещение в Бога, нали така, Тили?
цитирай
16. sphinx - 15. sestra
15.08.2010 22:36
sestra написа:
ПОдобно е било и моето посвещение в изкуството - "Меланхолията" влезе в очите ми и така си остана до днес. Страшно хубав избор на тема и страшно добро описание на творбите, благодаря отново, Сфинкс! А за 7 - редуцираното 34, това е числото на самотното посвещение в Бога, нали така, Тили?


Благодаря, sestra!
Радвам се, че постингът ти е допаднал!
А за 7 - редуцирано 34, приемам думите ти и благодаря за уточнението! Човек се учи, докато е жив! :) Пък вие с Тили се разберете! ;)))
цитирай
17. tili - С разрешение на стопанина на блога:
16.08.2010 12:27
Има седем основни човешки гряха, които папа Григорий I определя още в VI век - високомерие, алчност, похот, завист, лакомия, гняв, леност.
Но също така има и седем основни добродетели като смирение, щедрост, целомъдрие, доброта, въздържание, търпение и усърдие.

Тези качества на седмицата до голяма степен припокриват тематичната насоченост на творчеството на Дюрер. Разбира се, определението на sestra е също точно.
Всичко в една творба е от значение, символите са важни;-))
Да си спомним за "Капричиите" на Гойа и за всички големи творци, които винаги дават личния си отговор на тези човешки състояния със средствата и символиката на изкуството си.

Дано да не съм оспамила темата:))
цитирай
18. sphinx - 17. tili
16.08.2010 13:13
tili написа:
С разрешение на стопанина на блога: Има седем основни човешки гряха, които папа Григорий I определя още в VI век - високомерие, алчност, похот, завист, лакомия, гняв, леност.
Но също така има и седем основни добродетели като смирение, щедрост, целомъдрие, доброта, въздържание, търпение и усърдие.

Тези качества на седмицата до голяма степен припокриват тематичната насоченост на творчеството на Дюрер. Разбира се, определението на sestra е също точно.
Всичко в една творба е от значение, символите са важни;-))
Да си спомним за "Капричиите" на Гойа и за всички големи творци, които винаги дават личния си отговор на тези човешки състояния със средствата и символиката на изкуството си.
Дано да не съм оспамила темата:))


tili, радвам се, че избрахте със sestra моя блог за провеждане на тази толкова интересна дискусия! Както писах по-горе: "Човек се учи, докато е жив", а тук наистина научавам важни истини! Моля те, имай грижата да уведомиш sestra, за да погледне тук и ако има да добави нещо, да го добави! Аз ще си седя кротко, ще наблюдавам и ще трупам знания! ;)))
цитирай
19. sestra - Нямам какво да добавя, изказах се доста мъгляво,
17.08.2010 09:51
а Тили е, както всеки път изчерпателна. Много благодаря на нея и на теб, Сфинкс, за поредния хубав разговор :)))
цитирай
20. sphinx - 19. sestra
17.08.2010 11:36
sestra написа:
Нямам какво да добавя, изказах се доста мъгляво, а Тили е, както всеки път изчерпателна. Много благодаря на нея и на теб, Сфинкс, за поредния хубав разговор :)))


Не мисля, че си се изказала мъгляво. Щом tili казва, че твърдението ти е точно, значи наистина е така!
Радостен съм, че проведохте този разговор на "моя територия"! :)
Винаги сте добре дошли тук!!! :)
цитирай
21. mimayordanova - поздравления. Нещо значимо.
02.09.2010 13:42
поздравления. Нещо значимо.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sphinx
Категория: Изкуство
Прочетен: 1576731
Постинги: 162
Коментари: 2790
Гласове: 15947
Архив
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930