Постинг
23.07.2009 00:04 -
Сюрреализъм - "Това не е лула": РЕНЕ МАГРИТ
Рене Франсоа Гислен Магрит (1898-1967 г.) е белгийски художник, един от основните представители на сюрреализма. Известен е като автор на остроумни и загадъчни картини.
Магрит е роден в малкото градче Лесин (Белгия) на 21 ноември 1898 год. През 1910 год. започнал да посещава художествени курсове в Шатле, където се преместил със семейството си. Младите години на художника не били леки. През 1912 г. майка му се самоубила, хвърляйки се в река Самбр. Това събитие оказало силно въздействие върху подрастващия младеж, но не упражнило съществено влияние върху творчеството му.
Магрит успял да съхрани от детството редица, не толкова тргични, но доста загадъчни спомени, за които самият той казал на една лекция през 1938 г., че имали отражение в работата му. През 1916 г. се записал в Кралската Академия за изящни изкуства в Брюксел и през следващите две години посещавал лекции по рисуване, приложни изкуства и орнаметална композиция.
През това време се запознал с Жоржет Берже, за която се оженил през 1922 г. Тя станала негов модел и главно вдъхновение. Двамата били заедно до смъртта му през 1967 г.
До 1926 г., Магрит работил като художник на плакати и реклами за фабрика, произвеждаща книжни изделия, но договорът с брюкселската галерия Сенто му позволил да се посвети изцяло на живописта. В периода 1922-1923 г., Магрит създал своите първи, действително качествени творби, които се характеризирали с кубистично-футуристични елементи и с чувствително преобладаващи женски форми.
През 1926 г. завършил картината "Изгубеният жокей". За тази творба казвал по-късно, че била крайъгълният камък по пътя му към сюрреализма. Картината носи мистично чувство и тревожност, без видима причина. Чувството на безпокойство се проявява в тъмните тонове, мрачните форми и мистериозното разположение на предметите. През следващата година (1927), Магрит осъществил първата си изложба, която била отхвърлена от критиката.
Тогава, заедно с Жоржет се преместили в Париж, за да бъдат по-близо до центъра на събитията. Там художникът започнал да участва в проявите на сюреалистите и се сприятелил с Андре Бретон, Пол Елюар и Макс Ернст. Встъпвайки в техния кръг обаче, Магрит не изгубил индивидуалността си. Общуването с тях му помогнало да намери неповторимия стил, който отличава картините му. Някои от особеностите, които били характерни за вижданията на Магрит влизали в противоречие с разбиранията на другите сюрреалисти и той често спорел с тях.
Например, той имал отрицателно отношение към психоанализата и не одобрявал проявлението й в изкуството. В действителност, естеството на творчеството му било философско-поетическо и понякога се основавало на логически парадокси. Целта на Магрит била, да застави зрителя да се замисли. Затова, често картините му били като ребуси. През цялото време художникът говорел за лъжовността на видимия свят и за скрития смисъл на нещата. Той разработил цял цикъл, в който под нарисувания предмет пишел: "Това не е това". Най-популярана била лулата с надпис: "Това не е лула".
По този начин Магрит напомнял на зрителя, че образа на предмета не е самият предмет. След прекратяването на договора с галерия Сенто, Магрит се завърнал в Брюксел и започнал да работи отново в рекламата. Впоследствие, заедно с брат си открил агенция, която им осигурила постоянен доход.
По време на Втората световна война, когато Белгия била окупирана от Германия, Магрит сменил цветовата гама и стилистиката на картините си, приближавайки се към стила на Реноар. По този начин, художникът искал да ободри сънародниците си и да им вдъхне надежда. След войната обаче, се върнал отново към образите от довоенните си картини и ги преработвал, докато оформил окончателно стила си, получавайки широко признание. Всред творбите на Магрит, които му носят международно признание, една се превръща в обект на изключителен интерес - "Голконда".
В нея той свързва перфектно различни мотиви от своя репертоар: малки хора в палта и бомбета се носят безтегловно в синьото небе пред фасади на къщи. Фигурата на мъж с бомбе се превръща в негова емблема и неизменно присъства в творбите му след 1950 година.
През 1965 г. се провежда голяма ретроспекция на негови творби в Музея на модерно изкуство в Ню Йорк, което е явно признание за световното му значение. За картините на Магрит е характерен отчуждения, невъзмутим стил. Художникът изобразявал обикновени предмети, които за разлика от други сюрреалисти (С. Дали, М. Ернст), почти никога не губели своята "предметност" т.е. не се разтичали, губейки формата си и не се превръщали в собствените си сенки. Поразявало обаче странното им съчетание, което подтиква към размисъл.
Според признание на самия Магрит, целата му била да накара зрителя да се замисли. В творчеството си, художникът се стремил да осмисли разликата или тъждествеността между изображението и действителността. Затова използвал често образа на картина в картината, огледала, прозорци, очи, сцени или завеси. На 15 август 1967 год. Рене Магрит починал в Брюксел на 68 годишна възраст.
Магрит е роден в малкото градче Лесин (Белгия) на 21 ноември 1898 год. През 1910 год. започнал да посещава художествени курсове в Шатле, където се преместил със семейството си. Младите години на художника не били леки. През 1912 г. майка му се самоубила, хвърляйки се в река Самбр. Това събитие оказало силно въздействие върху подрастващия младеж, но не упражнило съществено влияние върху творчеството му.
Магрит успял да съхрани от детството редица, не толкова тргични, но доста загадъчни спомени, за които самият той казал на една лекция през 1938 г., че имали отражение в работата му. През 1916 г. се записал в Кралската Академия за изящни изкуства в Брюксел и през следващите две години посещавал лекции по рисуване, приложни изкуства и орнаметална композиция.
През това време се запознал с Жоржет Берже, за която се оженил през 1922 г. Тя станала негов модел и главно вдъхновение. Двамата били заедно до смъртта му през 1967 г.
До 1926 г., Магрит работил като художник на плакати и реклами за фабрика, произвеждаща книжни изделия, но договорът с брюкселската галерия Сенто му позволил да се посвети изцяло на живописта. В периода 1922-1923 г., Магрит създал своите първи, действително качествени творби, които се характеризирали с кубистично-футуристични елементи и с чувствително преобладаващи женски форми.
През 1926 г. завършил картината "Изгубеният жокей". За тази творба казвал по-късно, че била крайъгълният камък по пътя му към сюрреализма. Картината носи мистично чувство и тревожност, без видима причина. Чувството на безпокойство се проявява в тъмните тонове, мрачните форми и мистериозното разположение на предметите. През следващата година (1927), Магрит осъществил първата си изложба, която била отхвърлена от критиката.
Тогава, заедно с Жоржет се преместили в Париж, за да бъдат по-близо до центъра на събитията. Там художникът започнал да участва в проявите на сюреалистите и се сприятелил с Андре Бретон, Пол Елюар и Макс Ернст. Встъпвайки в техния кръг обаче, Магрит не изгубил индивидуалността си. Общуването с тях му помогнало да намери неповторимия стил, който отличава картините му. Някои от особеностите, които били характерни за вижданията на Магрит влизали в противоречие с разбиранията на другите сюрреалисти и той често спорел с тях.
Например, той имал отрицателно отношение към психоанализата и не одобрявал проявлението й в изкуството. В действителност, естеството на творчеството му било философско-поетическо и понякога се основавало на логически парадокси. Целта на Магрит била, да застави зрителя да се замисли. Затова, често картините му били като ребуси. През цялото време художникът говорел за лъжовността на видимия свят и за скрития смисъл на нещата. Той разработил цял цикъл, в който под нарисувания предмет пишел: "Това не е това". Най-популярана била лулата с надпис: "Това не е лула".
По този начин Магрит напомнял на зрителя, че образа на предмета не е самият предмет. След прекратяването на договора с галерия Сенто, Магрит се завърнал в Брюксел и започнал да работи отново в рекламата. Впоследствие, заедно с брат си открил агенция, която им осигурила постоянен доход.
По време на Втората световна война, когато Белгия била окупирана от Германия, Магрит сменил цветовата гама и стилистиката на картините си, приближавайки се към стила на Реноар. По този начин, художникът искал да ободри сънародниците си и да им вдъхне надежда. След войната обаче, се върнал отново към образите от довоенните си картини и ги преработвал, докато оформил окончателно стила си, получавайки широко признание. Всред творбите на Магрит, които му носят международно признание, една се превръща в обект на изключителен интерес - "Голконда".
В нея той свързва перфектно различни мотиви от своя репертоар: малки хора в палта и бомбета се носят безтегловно в синьото небе пред фасади на къщи. Фигурата на мъж с бомбе се превръща в негова емблема и неизменно присъства в творбите му след 1950 година.
През 1965 г. се провежда голяма ретроспекция на негови творби в Музея на модерно изкуство в Ню Йорк, което е явно признание за световното му значение. За картините на Магрит е характерен отчуждения, невъзмутим стил. Художникът изобразявал обикновени предмети, които за разлика от други сюрреалисти (С. Дали, М. Ернст), почти никога не губели своята "предметност" т.е. не се разтичали, губейки формата си и не се превръщали в собствените си сенки. Поразявало обаче странното им съчетание, което подтиква към размисъл.
Според признание на самия Магрит, целата му била да накара зрителя да се замисли. В творчеството си, художникът се стремил да осмисли разликата или тъждествеността между изображението и действителността. Затова използвал често образа на картина в картината, огледала, прозорци, очи, сцени или завеси. На 15 август 1967 год. Рене Магрит починал в Брюксел на 68 годишна възраст.
Тържествувай Любов ! Бъди Светлина ! Сег...
Размисли за самотата
Литературни награди: Избираме кои българ...
Размисли за самотата
Литературни награди: Избираме кои българ...
Следващ постинг
Предишен постинг
И аз ти благодаря!!! Радвам се, че ти харесва!!! :)
цитирайТалантът е като жартиера ! И без да се афишира се отгатва !
Поздравления за маркирането на пътеката ! )))
цитирайПоздравления за маркирането на пътеката ! )))
Остава всеки тръгнал по нея да извърви пътя и сам да осмисли Магрит в света на изкуството. Работите му сами по себе си са загадки. И той никога не дава отговор, защото това е смисълът на мистерията - да си остане такава.
Благодаря на загадъчния sphinx за още по-загадъчния Магрит! Това не е коментар ;-)))
цитирайБлагодаря на загадъчния sphinx за още по-загадъчния Магрит! Това не е коментар ;-)))
Маркираето на пътеката е лесно! След това започва трудното!!! :)
цитирай:))))))))))
"Това не е коментар". Съвсем в стила на Магрит!!! :) Брависимо!!! :)))
цитирай"Това не е коментар". Съвсем в стила на Магрит!!! :) Брависимо!!! :)))
6.
анонимен -
!
30.07.2009 12:40
30.07.2009 12:40
Защо изписвате Рене след като е правилно Рьоне.Както и Дьога , а не Дега.
цитирайИзписвам го така, защото в BG е прието да се изписва така!
Рьоне, Дьога - на френски звучи по този начин, но на български би било доста претенциозно!
цитирайРьоне, Дьога - на френски звучи по този начин, но на български би било доста претенциозно!
8.
анонимен -
!
30.07.2009 17:15
30.07.2009 17:15
Изобщо не е претенциозно, а правилно.защото името на Дьога идва от това ,че е граф Дьо Га, просто си е слял името и трябва да уважаваме желанието на художника.
цитирайНе оспорвам произхода и звученето във френския език. В България, доколкото ми е известно, се изписва Дега. За да прекратим този безсмислен спор, въведи "Дега" в Google, а след това въведи "Дьога" и виж какво ще се получи!!! :))))))))))
цитирай
10.
анонимен -
!
30.07.2009 17:44
30.07.2009 17:44
Ама аз никак не споря.Просто ти казвам как е правилно.
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Илиян Димитров
2. Правописен речник (online)
3. Безплатно!!!
4. nikita6864
5. tili
6. min11hetep
7. Астрономически календар
8. Баш-майстора
9. Виртуални пътешествия
10. irka66
11. waterway
12. meiia
13. anian
14. 4aiotgluhar4e
15. watchtowerman
16. crusader
2. Правописен речник (online)
3. Безплатно!!!
4. nikita6864
5. tili
6. min11hetep
7. Астрономически календар
8. Баш-майстора
9. Виртуални пътешествия
10. irka66
11. waterway
12. meiia
13. anian
14. 4aiotgluhar4e
15. watchtowerman
16. crusader