Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.07.2009 00:04 - Сюрреализъм - "Това не е лула": РЕНЕ МАГРИТ
Автор: sphinx Категория: Изкуство   
Прочетен: 17548 Коментари: 10 Гласове:
10



Рене Франсоа Гислен Магрит (1898-1967 г.) е белгийски художник, един от основните представители на сюрреализма. Известен е като автор на остроумни и загадъчни картини.

image
Магрит е роден в малкото градче Лесин (Белгия) на 21 ноември 1898 год. През 1910 год. започнал да посещава художествени курсове в Шатле, където се преместил със семейството си. Младите години на художника не били леки. През 1912 г. майка му се самоубила, хвърляйки се в река Самбр. Това събитие оказало силно въздействие върху подрастващия младеж, но не упражнило съществено влияние върху творчеството му.

image   image   image

image   image
Магрит успял да съхрани от детството редица, не толкова тргични, но доста загадъчни спомени, за които самият той казал на една лекция през 1938 г., че имали отражение в работата му. През 1916 г. се записал в Кралската Академия за изящни изкуства в Брюксел и през следващите две години посещавал лекции по рисуване, приложни изкуства и орнаметална композиция.

image   image   image

image  image  image
През това време се запознал с Жоржет Берже, за която се оженил през 1922 г. Тя станала негов модел и главно вдъхновение. Двамата били заедно до смъртта му през 1967 г.


image   image   image
До 1926 г., Магрит работил като художник на плакати и реклами за фабрика, произвеждаща книжни изделия, но договорът с брюкселската галерия Сенто му позволил да се посвети изцяло на живописта. В периода 1922-1923 г., Магрит създал своите първи, действително качествени творби, които се характеризирали с кубистично-футуристични елементи и с чувствително преобладаващи женски форми.

image   image
  През 1926 г. завършил картината "Изгубеният жокей". За тази творба казвал по-късно, че била крайъгълният камък по пътя му към сюрреализма. Картината носи мистично чувство и тревожност, без видима причина. Чувството на безпокойство се проявява в тъмните тонове, мрачните форми и мистериозното разположение на предметите. През следващата година (1927), Магрит осъществил първата си изложба, която била отхвърлена от критиката.

image   image   image
  Тогава, заедно с Жоржет се преместили в Париж, за да бъдат по-близо до центъра на събитията. Там художникът започнал да участва в проявите на сюреалистите и се сприятелил с Андре Бретон, Пол Елюар и Макс Ернст. Встъпвайки в техния кръг обаче, Магрит не изгубил индивидуалността си. Общуването с тях му помогнало да намери неповторимия стил, който отличава картините му. Някои от особеностите, които били характерни за вижданията на Магрит влизали в противоречие с разбиранията на другите сюрреалисти и той често спорел с тях.

image   image
Например, той имал  отрицателно отношение към психоанализата и не одобрявал проявлението й в изкуството. В действителност, естеството на творчеството му било философско-поетическо и понякога се основавало на логически парадокси. Целта на Магрит била, да застави зрителя да се замисли. Затова, често картините му били като ребуси. През цялото време художникът говорел за лъжовността на видимия свят и за скрития смисъл на нещата. Той разработил цял цикъл, в който под нарисувания предмет пишел: "Това не е това". Най-популярана била лулата с надпис: "Това не е лула".

image
По този начин Магрит напомнял на зрителя, че образа на предмета не е самият предмет. След прекратяването на договора с галерия Сенто, Магрит се завърнал в Брюксел и започнал да работи отново в рекламата. Впоследствие, заедно с брат си открил агенция, която им осигурила постоянен доход.

image   image

image   image
По време на Втората световна война, когато Белгия била окупирана от Германия, Магрит сменил цветовата гама и стилистиката на картините си, приближавайки се към стила на Реноар. По този начин, художникът искал да ободри сънародниците си и да им вдъхне надежда. След войната обаче, се върнал отново към образите от довоенните си картини и ги преработвал, докато оформил окончателно стила си, получавайки широко признание. Всред творбите на Магрит, които му носят международно признание, една се превръща в обект на изключителен интерес - "Голконда".

image
В нея той свързва перфектно различни мотиви от своя репертоар: малки хора в палта и бомбета се носят безтегловно в синьото небе пред фасади на къщи. Фигурата на мъж с бомбе се превръща в негова емблема и неизменно присъства в творбите му след 1950 година.

image   image

image   image
През 1965 г. се провежда голяма ретроспекция на негови творби в Музея на модерно изкуство в Ню Йорк, което е явно признание за световното му значение. За картините на Магрит е характерен отчуждения, невъзмутим стил. Художникът изобразявал обикновени предмети, които за разлика от други сюрреалисти (С. Дали, М. Ернст), почти никога не губели своята "предметност" т.е. не се разтичали, губейки формата си и не се превръщали в собствените си сенки. Поразявало обаче странното им съчетание, което подтиква към размисъл.

image   image
Според признание на самия Магрит, целата му била да накара зрителя да се замисли. В творчеството си, художникът се стремил да осмисли разликата или тъждествеността между изображението и действителността. Затова използвал често образа на картина в картината, огледала, прозорци, очи, сцени или завеси. На 15 август 1967 год. Рене Магрит починал в Брюксел на 68 годишна възраст.







Гласувай:
10



1. sphinx - И аз ти благодаря!!! Радвам се, че ти ...
23.07.2009 01:05
И аз ти благодаря!!! Радвам се, че ти харесва!!! :)
цитирай
2. palisandar - Талантът е като жартиер ! И без да се ...
23.07.2009 01:11
Талантът е като жартиера ! И без да се афишира се отгатва !

Поздравления за маркирането на пътеката ! )))
цитирай
3. tili - Пътеката е маркирана много ясно!
23.07.2009 02:27
Остава всеки тръгнал по нея да извърви пътя и сам да осмисли Магрит в света на изкуството. Работите му сами по себе си са загадки. И той никога не дава отговор, защото това е смисълът на мистерията - да си остане такава.
Благодаря на загадъчния sphinx за още по-загадъчния Магрит! Това не е коментар ;-)))
цитирай
4. sphinx - 3. palisandar
23.07.2009 09:59
Маркираето на пътеката е лесно! След това започва трудното!!! :)
цитирай
5. sphinx - 4. tili
23.07.2009 10:04
:))))))))))
"Това не е коментар". Съвсем в стила на Магрит!!! :) Брависимо!!! :)))
цитирай
6. анонимен - !
30.07.2009 12:40
Защо изписвате Рене след като е правилно Рьоне.Както и Дьога , а не Дега.
цитирай
7. sphinx - 7. gen
30.07.2009 14:32
Изписвам го така, защото в BG е прието да се изписва така!
Рьоне, Дьога - на френски звучи по този начин, но на български би било доста претенциозно!
цитирай
8. анонимен - !
30.07.2009 17:15
Изобщо не е претенциозно, а правилно.защото името на Дьога идва от това ,че е граф Дьо Га, просто си е слял името и трябва да уважаваме желанието на художника.
цитирай
9. sphinx - 9. gen
30.07.2009 17:38
Не оспорвам произхода и звученето във френския език. В България, доколкото ми е известно, се изписва Дега. За да прекратим този безсмислен спор, въведи "Дега" в Google, а след това въведи "Дьога" и виж какво ще се получи!!! :))))))))))
цитирай
10. анонимен - !
30.07.2009 17:44
Ама аз никак не споря.Просто ти казвам как е правилно.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sphinx
Категория: Изкуство
Прочетен: 2378127
Постинги: 162
Коментари: 2790
Гласове: 15972
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930